PROSJEKTBØRSEN
 
 Et marked for dere som har aktuelle Grieg-produksjoner å tilby og dere som vil formidle. 
 
Send inn prosjektbeskrivelse som inneholder all den informasjon arrangører vil behøve til post@grieg07.no:
 
 Navn
 Antall utøvere
 Kunstnerisk profil
 Kontaktinformasjon (mail, adresse, telefon, etc.)
 
_________________________________________________
 
 
GRIEGSLÅTTENE I DAHLE-TRADISJON

"Herr Edvard Grieg (…) Da jeg er en eldre nasjonal felespiller som har lært nøyaktig å spille av de gamle gode spillemennene, Myllarguten og Håvard Gibøen og flere, har jeg lenge grublet på om de ikke kan bli spillt etter noter, slik at de ikke blir borte når spillemennene dør. (...) Når jeg er borte blir slåttene også borte, det som blir spillt nå er anderledes.Vil de være god å skrive til meg å si om de har interesse for de gamle slåttene eller om de kjenner en annen som har det. Hilsen med megen aktelse. Ærbødigst Knut Dahle Tinn i Telemarken."

"Kjære Johan Halvorsen. Det er ikke om triste familiesaker jeg skriver i dag, men om en sak som egentlig er så trist som noe, nemlig at våre feleslåtter dør ut. Jeg mottok nettopp det brevet jeg legger ved (dette brevet må du absolutt sende tilbake)Brevet er fra spillemannen Knut Dahle i Tinn i Telemarken. (...) Men det står klarere for meg enn noen gang at kun en fiolinspiller med et norsk følelsesliv kan klare å skrive de ned. Å få Mylargutens slåtter nedskrevet slik de egentlig ble laget , det er oppgaven. (...) Tenk om du gjorde dette og at vi senere lagde slåttene for klaver og at vi gjorde dem verdensberømte midt foran nesen på stortinget!”


Hardingfelespiller Åshild Breie Nyhus og pianist Ingfrid Breie Nyhus tar utgangspunkt i Dahletradisjonen i sine tolkninger av slåttene. Knut og sønnesønnen Johannes Dahles spill finnes på lydopptak, og utifra dette har søstrene arbeidet inn slåttene slik at publikum får oppleve slåttespillet slik Griegs verk har sitt utspring. Som klassisk pianist med folkemusikalsk bakgrunn overfører Ingfrid Breie Nyhus hardingfelas klang og skjeve takt til klaveret, og tar med seg de opprinnelige slåtterytmene inn i Griegs partitur.


Åshild Breie Nyhus, hardingfele
Ingfrid Breie Nyhus, klaver

For mer informasjon, kontakt Ingfrid Breie Nyhus på 93 22 28 51 / post@breienyhus.no

_________________________________________________
 
HAUGTUSSA – GRIEG I NY TAPNING

I Griegs musikk kan en ofte høre tonebilder hvor han etterligner og bearbeider inntrykk fra norsk natur; fuglesang, fossefall, regn osv. får plass i hans komposisjoner. Hvordan ville han løst dette dersom han hadde hatt dagens teknologi til rådighet?
Det er slike utfordringer sanger Marianne Juvik Sæbø og hennes medmusikere gir seg  i kast med når de inviterer til forestillingen ”Haugtussa – Grieg i ny tapning”.

”Vårt mål er gjennom bruk av moderne hjelpemidler som samplere og synthesizere å gjøre det vi oppfatter som Griegs intensjoner for sin musikk enda tydeligere”, sier sanger og hovedrolleinnehaver Marianne Juvik Sæbø.
 
Grieg var selv åpen for impulser og nye inntrykk. Han lot seg i stor grad inspirere av norsk folkemusikk, men var aldri redd for å legge til og trekke fra for å sette sitt eget preg på musikken. Noen av Griegs sanger til ”Haugtussa” finnes kun i manuskriptform. Disse samt noen nykomponerte sanger i ”Griegs ånd” er innlemmet i forestillingen.  Vidar Eldholm Olsen har komponert det nye materialet.

Forestillingen som hadde urpremiere på Logen Teater i Bergen 22. mars i år ble svært godt mottatt av både publikum og presse.

”Veslemøy er et av de sterkeste kvinneportretter som er tegnet i norsk litteratur. I likhet med Grieg lar vi oss besnære av hennes verden, fylt av mystikk, kjærlighet og svik”  uttaler Marianne Juvik Sæbø.

De medvirkende:

Marianne Juvik Sæbø er godt kjent fra en rekke prosjekter og plateutgivelser. Hun opererer i genre som klassisk, viser, kirkemusikk og opera og utmerker seg som artist med sin vakre stemme og gode formidlingsevne.
 
Med seg på scenen har hun et sterkt musikalsk lag bestående av Jan Kåre Hystad på blåseinstrumenter og Vidar Eldholm Olsen på tangenter.
Arrangementer og programmering er ved Erlend Fauske og Vidar Eldholm Olsen.

Odd Halstensen har designet lys. Regien er ved Erik Ulfsby.

Kontakt:
For kjøp av hele eller deler av forestillingen, vennligst kontakt produsent John M. Laastad på tlf. 91 60 42 55, eller e-post: jm.laas@online.no
 
_________________________________________________
 
TO BRØDRE

Griegs musikk møter hardingfela, og noe skjer


Håkon Asheim, hardingfele
Nils Henrik Asheim, klaver

Klangen av hardingfele og flygel hører hjemme i to forskjellige verdener. Hva skjer når de nærmer seg hverandre? Vi tar for oss Edvard Griegs ”Slåtter” opus 72, sammen med hardingfelelåtene som de er bygget på.  Vi spiller vi piano- og feleversjonene vekselvis, slik det er vanlig å gjøre. Men i tillegg tillater vi oss å løse dem opp i overgangene og la de to verdenene flyte litt over i hverandre.  Komponert, de-komponert og improvisert.

Vi lytter oss fram til sammenhenger mellom musikkformene, uten å glemme at det dreier seg om to forskjellige kulturer, salong-klavermusikken og bygdedansene. Derfor lar vi møtene mellom instrumentene skje på en glidende måte, som om de fremdeles er i hver sin verden. Kanskje pianoet likevel kan la seg hypnotisere til å ta opp en skeiv felerytme?

Mellom enkelte av låtene skaper vi små improvisatoriske lydbilder utfra en felles idé. Det kan være lyden av en streng, pusten av vind, en skygge.  

Programmet varer 1 time uten pause, men kan også tilpasses et format med pause hvis man ønsker det.

Lydopptak er tilgjengelig på forespørsel.
For mer informasjon kontakt
Nils Henrik Asheim,
nilsha@notam02.no
Tlf. 9514 9855

Om utøverne
Håkon Asheim er en høyt respektert spelemann i det norske folkemusikkmiljøet. Han har utgitt solo-CDen ”Ulrik” (1992), og medvirket på en rekke innspillinger, f.eks. ”For borgere og bønder” (1989) og Chateau Neuf Spelemannslag: ”Spell” (1995). Han har konsertert og holdt kurs i inn- og utland, og er nå leder for utøverstudiet i tradisjonsmusikk ved Ole Bull Akademiet på Voss.

Nils Henrik Asheim er kjent som en godt etablert komponist på den norske samtidsmusikk-scenen. I dette prosjektet drar han veksler på sin dobbelte kompetanse som komponist og utøver. Som pianist har Nils Henrik Asheim vært aktiv innenfor ulike kammermusikk-sammenhenger, f.eks. i et prosjekt der han presenterte Fartein Valens og Arnold Schönbergs klaver- og kammermusikk ved Festspillene i Bergen 2005. Som orgelimprovisatør har han utgitt flere duo-innspillinger og to solo-innspillinger, hvorav den siste mottok Spellemannsprisen 2005. 
 
_________________________________________________ 
 
Pust produksjoner ved Magne Skjævesland produserer i 2007 3 forestillinger om Aasmund Olavsson Vinje i Grieg-året.

1 GRIEG OG VINJE - En konsert-forestilling.
I 1870- og 1880- årene skrev Edvard Grieg melodier til 15 av Vinjes dikt. ”Vinjes livsvisdom var kledd i den skjønneste poetiske drakt, med en sjelden rikdom på bilder hentet fra naturen”, mente Grieg. Konsert-forestillingen vår følger Vinjes eget livsløp. Den vil være klar for fremføring i Griegs jubileumsår 2007, fra sommeren av.
SANG: Magne Skjævesland, PIANO Andrea Cvetkovic
 
2. VINJE OG KVINNENE
3 situasjoner fra ”Ferdaminne frå sumaren 1860” som primært skal vises på det sted/ i den kommunen det faktisk skjedde. Det er tenkt å bli et musikkteater/spel arrangert i samarbeid med den aktuelle kommunen med varighet på ca. en halvtime. Vi ønsker å få til en avtale med kommunen(e) for et årvisst spill fom 2007 (sommer). De 3 delene er:
1-Ved Rondane (Vinje og budeia) / Stor-Elvdal og Ringebu kommuner.
2-Malene og Vinje / Dovre kommune (Hjerkinn fjellstue) og Folldal komm.
3-Grauten på Grut, Langs ei Å / Meldal og Rennebu kommuner.
 VINJE: Magne Skjævesland, KVINNENE: Helene Bøksle
 
3. BLOMAR VEKS I SÅRET
Dette er en musikk-teater forestilling som er planlagt gjennomført november/desember. Tittelen er hentet fra diktet ”Den særde”, som er et av diktene Grieg satte melodi til. Musikken i vår forestilling vil få en klar Grieg-profil.

Medvirkende:
Magne Skjævesland, Ivar Tindberg, Helene Bøksle, Sindre Hotvedt, Andrea Cvetkovic

Kontakt Magne Skjævesland: Tlf.: 90667430/e-post: mskjaves@start.no 
____________________________________________________ 
 
FOR ALLE MENN
 
Et prosjekt med Griegs mannskor-repertoar som fremføres:

•    Griegs fødselsdag 15/6
•    Turné i september

Vi øver på dette programmet mandager kl.19.00 på Lærerhøyskolen Landås.

Bergens Handelssamfunds Sangforening er basiskoret i prosjektet. Det har en god korklang etter dets lange tradisjon med mange gode kordirigenter.

Prosjektet tar inn sangere på alle stemmer, gjerne med noe sangerfaring. Vi satser på sangere fra 30 år og oppover.
 
Nærmere informasjon hos korets dirigent Jan Røshol 55 18 99 27/ jroshol@broadpark.no 
 
____________________________________________________ 
 
EDVARD GRIEGS NORSKE FOLKEVISER OPUS 66
 
I anledning Grieg-året presenterer folkesangeren Unni  Løvlid og pianisten Joachim Kjelsaas Kwetzinsky et konsertprogram  med utgangspunkt i Edvard Griegs "Norske folkeviser opus 66". Programmet består av sanger fra Jotunheimområdet nedtegnet av Griegs venn Frants Beyer, og også av Grieg selv. Sangene er deretter tolket og bearbeidet av Grieg og gjort om til rene klaverstykker.

Grieg og Beyer gikk flere turer sammen i Jotunheimen, og ekstra berømt er møtet med Gjendine Slålien på  Skogadalsbøen, hvor de hørte Gjendine synge en bådnlåt. Grieg ga senere  denne sangen navnet Gjendines bådnlåt og plasserte den til slutt i sitt opus  66. Det som gjør dette opuset spesielt interessant, er den dristige, personlige harmonikken han benytter. Han beskriver selv hvordan han satt på  Fossli hotell ovenfor Vøringsfossen og komponerte, og hvordan han satte  "hårreisende akkordforbindelser på papieret.(...) Når man har Vøringsfossen  under seg, føler man seg mer uavhengig og våger mer enn nede i  dalen."

Musikerne vil fremføre sanger både i originalversjon og i  klaverversjon, og vil også kombinere disse. Innimellom vil de fortelle  om Griegs og Beyers turer i Jotunheimen, om Gjendine Slålien, og litt  historier knyttet til sangene, som er hentet fra steder som  Lom, Turtagrø, Luster og Årdal. De har vært i kontakt med lokale  kilder som kjente Gjendine Slålien og vil også benytte  historier de har fått fra disse.
 
Unni Løvlid og Joachim  Kjelsaas Kwetzinsky spilte høsten 2006 inn deler av konsertrepertoaret  i villaen til Edvard Grieg på Troldhaugen, på Griegs eget flygel, til bruk på en promoterings-CD i anledning Grieg-året. Unni Løvlid er en av de få musikerne som er plukket ut til Grieg Force, og mer informasjon om henne finnes på disse sidene. Joahim Kjelsaas Kwetzinsky finner du her.
 
For mer informasjon, kontakt:
Joachim Kjelsaas Kwetzinsky
Mobil: 90502487
E-post:  joachim@kwetzinsky.no
 
____________________________________________
  
 
EDVARD GRIEG og ORDET: ”HAUGTUSSA”
 
I Grieg – året 2007 er det også naturlig å fokusere på de dikterne som vår store komponist lot seg inspirere av. Av alle de praktfulle sangene fra Griegs hånd er det kanskje Arne Garborgs ”Haugtussa” som rager høyest. Denne sangsyklusen tilhører vår kjæreste sang-skatt og høres ofte i våre konsertsaler. Imidlertid er det sjelden at sangene oppleves i sin rette sammenheng, som viktige ledd i den store, dramatiske fortellingen om gjeterjenta Veslemøy og hennes møte med naturen, kjærligheten og ikke minst ”haugfolket” - de underjordiske - som kanskje er krefter rundt oss og i oss. I anledning Grieg – året 2007 tar Ola B. Johannessen og Eir Inderhaug igjen opp sin kritikerroste forestilling ”Haugtussa”. I enklest mulig setting, et bord, to stoler, en lysestake, et nystemt instrument samt en fremragende akkompagnatør får Garborgs ord og Griegs toner kjøtt og blod gjennom en ”live” formidling som intet lyd- eller billedopptak kan konkurrere med!  Vi tillater oss å sitere fra presseklipp:

Forestillingen kan bestilles  hos:  Ola B. Johannessen, Gabels gt. 7, 0272 Oslo. 
Tel. 22 555 117 eller  911 828 59  epost: olabjoha@online.no    
Pris og betingelser etter nærmere avtale. 
 
____________________________________________
 
 
MØTE MED GRIEG 
En biografisk konsert av og med mottakerene av Griegprisen 2006

"Hvis Du gjør Troldhaugen til et Sted ved en Indsø, så udfordrer jeg Dig på Pistoler."
(Edvard Grieg)


Forestillingen "Møte med Grieg" er inspirert av komponistens eget utsagn til
vennen Percy Grainer like før sin død i 1907: "Jeg har altid fundet, at de
Mennesker har Uret, der skiller Kunstner og Mennesket. Tværtimod: de er
uopløslig knyttet til hinannen. Alle træk, ja selv de Mindste hos Kunstneren
kan man finde paralelstykker til hos Mennesket."

Forestillingen byr på en reise gjennom Edvard Griegs liv og musikk slik han
selv opplevde det, med suksess og kriser. Fra han som ung gutt møtte Ole
Bull og frem til hans siste turné. Grieg var ikke bare en gudbenådet komponist, han var også en glimrende brevskriver som med glød og entusiasme kastet seg inn i samtidsdebatten. Og i dagboknotatene utleverer han både seg selv (og andre) uten blygsel og med en stor porsjon selvironi. Forestillingen er bygget opp rundt Griegs
dagboknotater, hans rikholdige korrespondanse og selvfølgelig - hans
udødelige musikk.

Medvirkende:
Per Vollestad
Sigmund Hjelset

Mer info:
www.vollestad.com
 
Spillesteder i januar/februar:

24. januar  Drammens teater
25. januar  Hjertnes kulturhus
27. januar  Sandnes kulturhus
11.februar  Nordic Spirit - LA California (Griegrecital)
15.februar  Kalkmølla kulturstasjon Bærum

________________________________________________________
 
MusicaNord - Konsertselskap
arrangerer offentlige og lukkede konserter 
18. juni - 26. august 2007: Grieg in Bergen
9.juli - 30. juli: Bergen International Grieg Festival

Kontaktinformasjon:
booking@musicanord.no
 T. +47 56333023 / M. +47 90048872
 


 
 
 
 


Spelemannen Knut Dahle.  Foto: Chris Engell © ub.uib.no
 
 Ingfrid Breie Nyhus
Foto: John Andresen  
 
 
Aasmund Olavsson Vine
 
Beyer og Grieg på fjelltur
 
Eir Inderhaug og Ola B. Johannessen 
 
 
Per Vollestad (venstre) og Sigmund Hjelset 
 

 
Brødrene Asheim